Winterreis 2012: Oostenrijk en Noord-Italië

8 februari 2012

door Johan de Graaf

Deze reis begon op 8 februari en eindigde op 18 februari 2012. Er namen 57 personen aan deel, onder wie 14 echtparen. De tocht verliep voorspoedig: niemand kreeg een ongeluk of werd beroofd. Bovendien hadden we mooi weer, er viel een enkel sneeuwbui; de zon hield ons gezelschap, al was het wel koud, maar dat viel te verwachten. In Innsbruck vroor het ’s nachts 17 graden.

In Arnhem was ons gezelschap nagenoeg compleet. De ICE bracht ons niet naar Keulen, maar naar Emmerich, waar wij onverwacht moesten overstappen. In Keulen namen wij de ICE naar München, die ons in Ulm bracht, de stad met de hoogste kerktoren van Duitsland. Van Ulm namen wij een regionale trein naar Memmingen. Het was al donker, toen we er aankwamen. Na 6 uur sporen vanaf Arnhem smaakte ons welkomstdiner bijzonder goed.

Memmingen heeft een mooie, oude binnenstad. En velen hebben er nog wat van gezien, niet veel, want je raakte snel bevangen door de koude. Na een goed ontbijt namen wij de trein naar Kempten, vanwaar we over een regionale lijn naar Reutte gingen. Weer overgestapt op de trein naar Garmisch-Partenkirchen. Mooi traject, maar in Ehrwald moesten we in overvolle bussen overstappen voor het laatste stukje. Schienenersatzverkehr net als vroeger in de DDR. Na de lunch vertrokken we naar Innsbruck. Mooie stad, gezellige oude wijken, 3 tramlijnen. De één deed dit, de ander dat. Vrijheid, blijheid!

Zaterdag de 11e per trein naar Jenbach, waar loc 4 van de Zillertalbahn lekker stond te walmen. Het werd een heerlijke rit – met prachtig, zonnig weer- door het Zillertal. In hotel Neue Post op het eindpunt van de lijn te Mayrhofen geluncht. Daags daarna met oud materieel de tramrit Innsbruck-Fulpmes v.v. gemaakt op de Stubaitalbahn. We werden weer afgezet bij Innsbruck Hbf, vanwaar we per EuroCity naar Bolzano reden. Bezuiden de Alpen was het heel wat minder koud. Na een korte wandeling vanaf het station kwamen we in ons grote Stadt Hotel. Ook Bolzano heeft nog aardige, dichtbebouwde wijken in de binnenstad. Je kunt er makkelijk in verdwalen. De volgende morgen een excursie naar de Rittnerbahn. Erg oud materieel doet er soms nog dienst.

Dinsdag de 14e was een vrije dag, met de Mobilcard kon je alle kanten uit. Geldig in heel Zuid-Tirol. Wij treinden zelf naar Merano, vervolgens naar Trento, dat ligt aan de lijn naar Verona. Prachtige, gave binnenstad, je kon er – met de winterjas aan – op een terras zitten. We bereden een deel van de interlokale tramlijn naar Malé: € 1,30 voor 9 km. Retour. Kom daar in Nederland eens om! De volgende dag naar Spittal. Omdat wij de 75 gepasseerd zijn, konden we de bouwwerkzaamheden aan de Brenner Basis Tunnel niet bezoeken. Zodoende konden wij rustig 2 uur later opstaan, ontbijten en vertrekken. De rit langs de rivier de Drau was prachtig; een mooi landschap en hoge bergen. Spittal is klein, maar interessant. We bezochten het postkantoor: 3 loketten met vriendelijk personeel, 2 loketten voor geldzaken en… alle Oostenrijkse telefoonboeken! Alsof je 20 jaar in de tijd terugkeerde. Het was weer veel kouder dan in Bolzano.

De EuroCity bracht ons in 2 uur naar Salzburg Hbf. Ook hier hadden we een goed hotel. Voor € 4,20 had je een 24-uurskaart op het openbaar vervoer. In Innsbruck, dat kleiner is, betaalde je € 3.30, Géén geld: in Enschede betaal je zonder chipkaart al € 4,40 voor een retour naar het station (3 km.) Salzburg telt 10 trolleybuslijnen, vaak zo’n 10 km. lang. We reden er meermalen in, ze herinnerden ons aan de in Groningen doorgebrachte jaren.

Hoge frequentie: 10 minutendiensten. In Salzburgs binnenstad is veel te zien. Prettig gewandeld. Vrijdag de 17e stond een excursie met de Salzburger Lokal Bahn op het programma. Met prachtig gerestaureerd oud materieel bereden we beide lijnen. In een restauratierijtuig kon men de inwendige mens versterken. ’s Avonds afscheidsdiner in het hotel. De volgende dag de retourrit naar Nederland. De EuroCity vertrok om 9.51 u. naar Frankfurt a/d Main en vandaar ging het per ICE naar Arnhem, waar we om 19.23 u. arriveerden. Netjes op tijd. Het was een zeer gezellige, geslaagde winterreis, waarvan iedereen volop heeft genoten!

‘Om logistieke redenen’, dus door materieelgebrek, moesten we op 8 februari 2012 in Emmerich overstappen. Foto: Clemens Boomers.

De avond viel toen we in Ulm overstapten op de boemel naar Memmingen. Foto: Clemens Boomers.

Het welkomstdiner onder de keldergewelven van ons hotel. Foto: Clemens Boomers.

Volop sneeuw op de Außenfernbahn op weg naar Garmisch – Partenkirchen, 9 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Schienenersatzverkehr, de Duitse variant van ‘NS zet bussen in’. Foto: Clemens Boomers.

Fantastisch uitzicht tijdens de rit op de Karwendelbahn. Foto: Clemens Boomers.

Tram in Innsbruck bij de Wiltener Basilika, 10 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Een tram van de nieuwe Hungerburg Standseilbahn begint aan de afdaling naar Innsbruck. Foto: Clemens Boomers.

De eerste fotostop op de Zillertalbahn op 11 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Mit Volldampf in het Zillertal. Foto: Clemens Boomers.

Dienstregelingtrein van de Zillertalbahn in Mayrhofen. Foto: Clemens Boomers.

Excursietram bij Telfes (Stubaitalbahn) op 12 februari 2012. Foto: Clemens Boomers

Terug naar Innsbruck, met heerlijk uitzicht op het Karwendelmassief. Foto: Clemens Boomers.

Fotostop op de Rittnerbahn, Zuid-Tirol op 13 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Bezoek aan de bouw van de Brenner Basis Tunnel op 15 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Loc op de Tauernbahn met een snor van sneeuw, 16 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Winterse blik op de oude stad van Salzburg. Foto: Clemens Boomers.

Onze excursietram van de Salzburger LokalBahn, 17 februari 2012. Foto: Clemens Boomers.

Kaffee mit Kuchen was bij de SLB inbegrepen! Foto: Clemens Boomers.

De thuisreis op 18 februari 2012. Het station van Salzburg wordt compleet vernieuwd. Foto: Clemens Boomers.