Verslag Flexreis München

30 augustus 2019

door Hans Krijnen

Op vrijdag 30 augustus 2019 begon voor 47 deelnemers onder leiding van Martin Vogelaar de Flexreis naar München met de nodige hindernissen. Vanwege een ongeval werden we via Opladen naar Keulen geleid en viel de airoc in twee rijtuigen uit. In Frankfurt (Main) werd onze trein opgeheven en vervolgden we onze weg met een andere ICE via de Geislinger Steige. Uiteindelijk bereikten we de Beierse hoofdstad anderhalf uur later dan gepland voor een gezamenlijk diner.

Op zaterdag stond een tramrondrit door de stad op het programma. Op de geplande vertrektijd kwam er een drieasserstel aan. Wij dachten: dat wordt hem, maar tot onze verbazing reed hij de halte voorbij. Enkele minuten later kwam dan toch onze tram, bestaande uit een enkelgelede vierasser met een enkelgelede bijwagen uit 1967. Onderweg stapte ook onze Nederlandssprekende gids in die ons inwijdde in de wetenswaardigheden van de stad. Fotostops stonden op de rol bij het standbeeld van koning Maximilian II (de voorganger van de bekende koning Ludwig II), bij het normaal alleen bij evenementen gebruikte eindpunt Olympiapark (onder de heuvels aldaar blijkt oorlogspuin te liggen) en op de Karolinenplatz. Rond één uur werden we bij het Hauptbahnhof afgezet en reden we met lijn 18 naar het MVG-trammuseum, gevestigd in een deel van de gebouwen van de hoofdwerkplaats van de MVG. Er staat een aardige verzameling trams en bussen opgesteld, alsmede de kop van een metrostel. Hier kregen we twee rondleiders mee die ons het een en ander vertelden over de historie en de techniek. Buiten stond nog een driedelige Aveniotram die nog steeds niet is toegelaten op het net waar de twee- en vierdelige inmiddels wel volop worden ingezet. Zondag was een vrije dag. ’s Morgens ben ik naar de Frauenkirche geweest, de grote kerk vlakbij het Rathaus. Dat is de kathedraal van het aartsbisdom München-Freising. Om 12 uur gingen de poppen aan het dansen in de toren van het Rathaus. ’s Middags heb ik enkele tramlijnen bereden waaronder lijn 12. Hierop rijden de kleine Avenio’s.

Het MVG-museum met een overzicht van het middengedeelte, 31 augustus 2019. Foto: Hans Krijnen.

De oude S-Bahntreinstellen serie 420 rijden weer op enkele lijnen. Hier in het ondergrondse station Marienplatz op 1 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Maandag viel het weer tegen. We gingen met de EuroCity naar Jenbach in Oostenrijk om een rit te maken met Achenseebahn en voor een rondleiding door het depot. Ondanks de regen en de wind duwde het stoomlocomotiefje twee open rijtuigen naar boven. Boven in Eben liep de loc om, om de trein naar zijn eindpunt Achensee Seespitz te trekken. Hier stapten we over voor een rondvaart op het gelijknamige meer onderbroken door een lunch aan de wal. We zagen de retourtrein in Seespitz binnenlopen, waarbij de locomotief al rijdende werd losgekoppeld. Deze liep eerst om alvorens de rijtuigen duwend aan het perron af te leveren. Per EuroCity ging het terug naar München voor een gezamenlijk diner.

Het treintje van de Achenseebahn met loc 4 aangekomen op station Seespitz bij de aanlegsteiger van de boot. Ondanks de regen zijn de wagentjes open, 2 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Boot “Stadt Innsbruck” na vertrek van de aanlegsteiger Gaisalm, 2 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Op dinsdag brachten we een bezoek aan LEO, de Lokalbahn Bad Endorf – Obing oftewel de Chiemgauer Lokalbahn. Daartoe reden we met een trein van Meridian naar Bad Endorf. Daar stond de MAN-railbus al klaar om ons op deze zonovergoten dag naar Obing te brengen. Onderweg hadden we heen en terug de nodige fotostops. Op het eindpunt werden we verrast met een wel zeer copieuze lunch. Ook terug naar München werd van een Meridian gebruik gemaakt.

De MAN-railbus van LEO op de overweg bij station Amerang, 3 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Fotostop in het glooiende Beierse land met de MAN-railbus van LEO, 3 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Woensdag en donderdag waren vrije dagen. Op woensdag heb ik een ronde gemaakt door het zuiden van Beieren en een stukje Oostenrijk. Eerst met Alex naar Kempten, daarna met een Desiro-dieselstel naar Reutte in Tirol en daar overstappen op een Talent 2-stel naar Garmisch-Partenkirchen. Daar was het mogelijk om een trein te fotograferen met de bekende skischans op de achtergrond. Daarna weer terug naar München. Bij de Hackerbrücke stond al enkele dagen het Panoramarijtuig van Rail Adventure. Daar enkele foto’s van gemaakt. Overigens stond nabij het hotel bij de Donnersberger Brücke ook al enkele dagen de grijze elektrische locomotief type 103 met de twee koppelwagens, ook van Rail Adventure. Aan het eind van de week waren ze toch weg. Op donderdag wilde ik een bezoek brengen aan het Traumwerk Porsche in Anger, opgezet door Hans Peter Porsche, een nazaat van Ferdinand Porsche – u weet wel, van de kever. In Bad Reichenhal bleek echter dat ze in Beieren nog steeds vakantie hadden en de beoogde bus niet reed. Het werd dus Mühldorf: hier ligt een enorm emplacement, voor het grootste deel bezet door ketelwagentreinen. Er ligt nogal wat chemische industrie in de omgeving. Mühldorf heeft ook een groot depot voor diesellocs en treinstellen. Ook de lichtgrijze locs van de class 77 van Euro Cargo Rail zijn hier voor een deel gestationeerd. Overigens is de route van München via Mühldorf naar Freilassing een omleidingsroute voor het geval de route via Rosenheim gestremd is.

Een Talent 2-vierwagenstel serie 2442 in Garmisch-Partenkirchen met links op de achtergrond de bekende skischans, 4 september 2019.

Een class 77-dieselloc van Euro Cargo Rail komt station Mühldorf binnen met een ketelwagentrein. Op de achtergrond het diesellocdepot van Mühldorf, 5 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Op vrijdag stond een excursie naar de Ilztalbahn op het programma. Daartoe reden weer eerst met de Regio Express van DB via Plattling naar Passau, deels parallel aan de Donau. In Passau kwam de Uerdinger Railbus van de Passauer Eisenbahnfreunde voorrijden voor een rit naar Freyung in het Bayerische Wald. Kort na vertrek staken we de Donau over met links van ons het sluis- en stuwcomplex met waterkrachtcentrale. Onderweg hadden we weer enkele fotostops, waaronder een bij een tunnelportaal. In Freyung konden we even de benen strekken of nog wat eten. Onderweg werden er nog broodjes verstrekt. Het weer was op deze dag overwegend grijs. Het landschap in dit deel van Beieren is duidelijk anders dan bij LEO. We reden zelfs tussen rotsformaties door en door drie tunnels.

De Uerdinger railbus van de Passauer Eisenbahn Freunde tijdens een fotostop bij één van de tunnels in de Ilztalbahn, 6 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Dezelfde railbus verderop in het landschap van het Bayerischer Wald, 6 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Zaterdag was de laatste vrije dag. ’s Morgens ben ik eerst naar Freilassing gegaan voor een bezoek aan de Lokwelt Freilassing, een dependance van de Deutsche Museum, onderbracht in een omgebouwde oude locomotievenloods. Later op de middag heb ik in München nog enkele ritten gemaakt met een aanhangerbus. Over de Donnersberger Brücke rijdt buslijn 53 met aanhangers. Dit was lange tijd verboden maar kennelijk mag het weer. Ook lijn 51 rijdt met aanhangers. En later heb ik nog de op dat moment geïsoleerde tramlijn 38 bereden, die met tweedelige en vierdelige Avenio’s reed. ’s Avonds hadden we het afscheidsdiner in een erg lawaaiig restaurant. Dit bracht Karel van Hilten ertoe om zijn afscheidsspeech maar in de lobby van het hotel te houden.

Het Lokwelt Freilassing herbergt ook eloc E16 07, de enige Duitse eloc met Buchli-aandrijving, 7 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

De kleine Avenio’s reden op de tijdelijke, geïsoleerd liggende tramlijn 38. Hier bij het eindpunt Gondrellplatz, 7 september 2019. Foto: Hans Krijnen.

Wat hebben de anderen gedaan op hun vrije dagen? Andere tramsteden in Beieren bleken populair, maar ook het voormalige concentratiekamp Dachau is bezocht. Natuurlijk heeft de Zugspitze niet ontbroken of Berchtesgaden met de Obersalzberg, het buitenverblijf van Hitler. En natuurlijk heeft menigeen in München de toerist uitgehangen. Zondag 8 september vond de terugreis plaats. Met de ICE reden we nu de geplande route via Nürnberg en Würzburg naar Frankfurt, waar ons toch weer een verrassing wachtte: we reden niet via het Hauptbahnhof maar stopten in Frankfurt Süd vanwaar we via een verbindingsboog direct Frankfurt Flughafen bereikten. Met een overstap in Düsseldorf waren we redelijk op tijd weer in Nederland. En toen was weer een geslaagde Flexreis ten einde.